
Bevers
De kinderen van 5 tot en met 7 jaar worden bij Scouting 'bevers' genoemd. Bij de bevers ligt de nadruk op het spelen en leren in de natuur. Ze doen samen met andere kinderen leuke spelletjes in een veilige omgeving. Zo leren ze spelenderwijs samen te werken onder leiding van deskundige vrijwilligers.
Spelen in een thema
De bevers spelen in het thema van het dorp Hotsjietonia. Samen met de inwoners van dit fantasiedorp maken de bevers allerlei avonturen mee en leren ze van alles en nog wat. Ze knutselen en zingen met Keet en Fleur Kleur, ze leren dingen over de natuur bij Bas Bos en Rebbel, ze horen over andere landen bij Sterre en Steven Stroom, komen tot rust bij Noa en gaan koken met Rozemarijn. Ook met Professor Plof en Stanley Stekker is er altijd wat te beleven.Kom kijken wat we doen!
Wil je ervaren wat scouting is? Dat kan! Kom vrijblijvend een keer meedoen bij een groep bij jou in de buurt.Spelvisie van scouting
Samenwerken, verantwoordelijkheid nemen, oplossingsgericht denken, zorgen voor de omgeving: juist deze dingen, waar kinderen hun leven lang iets aan hebben, zijn belangrijk om van jongs af aan mee te geven. Bij scouting kunnen kinderen en jongeren zich ontwikkelen in een stimulerende en educatieve omgeving, met name op sociaal vlak. Ze leren door te doen. Spelenderwijs, samen met leeftijdgenootjes, waarbij het niet gaat om competitie. Het gevarieerde scoutingprogramma staat garant voor uitdagende activiteiten, plezier en avontuur. Dat maakt scouting tot een heel unieke en bijzonder leerzame vrijetijdsbesteding die bijdraagt aan een brede ontwikkeling van kinderen en jongeren.
In het scoutingprogramma zit een opbouw waarmee aangesloten wordt bij de ontwikkeling die kinderen en jongeren doormaken. Hoe ouder de jeugdleden worden, hoe minder begeleiding er is rondom programmering en organisatie. Uiteindelijk komt het erop neer dat het programma dat aan de jeugdleden aangeboden wordt aansluit bij hun ontwikkeling. Niet alleen in de activiteiten die ze doen, maar ook in de vorm waarop deze aangeboden worden en in de manier waarop er met de jeugdleden wordt omgegaan.
In het scoutingprogramma zit een opbouw waarmee aangesloten wordt bij de ontwikkeling die kinderen en jongeren doormaken. Hoe ouder de jeugdleden worden, hoe minder begeleiding er is rondom programmering en organisatie. Uiteindelijk komt het erop neer dat het programma dat aan de jeugdleden aangeboden wordt aansluit bij hun ontwikkeling. Niet alleen in de activiteiten die ze doen, maar ook in de vorm waarop deze aangeboden worden en in de manier waarop er met de jeugdleden wordt omgegaan.

Progressiematrix
Binnen scouting wordt gewerkt met activiteitengebieden. Het werken met activiteitengebieden brengt variatie aan in het programma. Elk activiteitengebied bestaat uit een verzameling van activiteiten die qua onderwerp bij elkaar horen. Bij elk activiteitengebied zijn er voor alle leeftijdsgroepen leuke, leerzame en uitdagende activiteiten te bedenken. Het niveau waarop de activiteiten worden aangeboden verschilt per leeftijdsgroep. Streven is om de jeugdleden steeds een niveau hoger te brengen. Door de stimulerende omgeving en uitdagende activiteiten leren kinderen en jongeren bij scouting heel veel, zonder dat ze dit zelf zo ervaren, want plezier en gezelligheid staan centraal.

Inclusiviteit
Scouting gelooft in een samenleving waarbij iedereen erbij hoort, waarin alle kinderen, ongeacht sekse, achtergrond of beperkingen, aan scouting kunnen en mogen deelnemen om samen met leeftijdsgenootjes te spelen en zich verder te ontwikkelen. Het leren omgaan met verschillen en diversiteit is de basis hiervoor. We vinden het belangrijk dat iedereen bij scouting zichzelf kan zijn. Een plek vol plezier. Een plek voor uitdagingen. Een plek voor avontuur. We zijn er voor meiden en jongens en iedereen daartussenin. We hebben groepen met en zonder een geloofsachtergrond. We bieden een plek aan kinderen met of zonder beperking. Die diversiteit vinden we belangrijk.

Jeugdparticipatie
Scouting is een vereniging die niet alleen vóór maar ook dóór kinderen en jongeren bestaat. Jeugdleden worden in toenemende mate zelf verantwoordelijk voor het programma, waarbij ze ondersteund worden door volwassenen. Door jeugdleden actief te betrekken bij beslissingen over en bij de vormgeving van hun eigen speltak, leren ze zelf richting te geven aan hun persoonlijke ontwikkeling. Jeugdleden zijn niet van de ene op de andere dag verantwoordelijk voor hun programma. Dit gaat in stapjes. Bevers worden geïnformeerd door hun leiding. Leidinggevenden luisteren actief naar de bevers en proberen door hen direct te bevragen en te observeren, aan te sluiten bij hun wensen en leefwereld.

Wet en belofte
De wet en de belofte zijn twee belangrijke elementen bij scouting. Beide gaan over normen en waarden die binnen scouting gehanteerd worden. Het zijn als het ware ons moreel kompas. De wet kun je zien als een positieve leidraad waarin staat wat er verwacht wordt van een scout. Door het afleggen van de belofte geeft een scout aan zijn best te doen om een goede scout te zijn, zich aan de wet te houden en anderen te helpen. De wet en belofte nemen een belangrijke plaats in bij de installatie van een scout. Andere momenten waarop de wet of belofte terug komen, zijn tijdens het openen en World Thinking Day. De teksten van de wet en belofte zijn zo opgesteld dat deze passen bij de leeftijd van de jeugdleden.